به چه دلیل قیام امام وقت(ع) پیش از قیامت روی می‌دهد؟/ ظهور زمینه رجعت ائمه اطهار(ع) را فراهم می‌کند- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گفته خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، ایام‌الله درون فرهنگ شیعی اشاره به سه روز با اهمیت دارد که درون هر کدام اسماء و صفات الهی به منصه ظهور می‌رسد. روز ظهور امام وقت عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف یکی از این روزهاست که استعداد و فهم انسان‌ها به‌قدری رشد می‌کند که توان درک مفاهیمی مانند عدل الهی را خواهد داشت. دوران ظهور مقدمه‌ای خواهد بود تا استعداد درک دوران رجعت به دست آید، درنهایت نیز روز قیامت که جلوه کاملی از عدل و داد الهی هست، برقرار می شود.

خبرگزاری تسنیم درون گفت‌وگویی که با حجت‌الاسلام مسعود عالی، کارشناس و سخنران دینی انجام داده، به تحقیق موضوع ایام‌الله درون فرهنگ شیعی پرداخته هست. آن طور که این سخنران دینی توضیح می‌دهد، قیامت احتیاج به داشتن زمینه‌هایی دارد که کسی به‌سادگی امکان ورود به آن را ندارد، چون آن عالم متکامل هست و احتیاج هست حتی جسم ما تغییر کرده و پیش‌زمینه‌هایی داشته باشد تا امکان ورود به صحنه قیامت را داشته باشد، ازجمله اینکه جسم قیامتی دچار خواب، پیری و بیماری نمی‌شود، درون حالی که جسم ما درون این دنیا دچار چنین عارضه‌هایی می‌شود. زمانی جسم باید دارای چنین ویژگی‌هایی باشد، معلوم هست که روح دارای مراتب بالاتری هست. بروز ولایت و حاکمیت خداوند متعال درون عرصه قیامت، لازمه دو مرحله هست که شامل ظهور حضرت قائم علیه السلام و رجعت می‌شود، بنابراین ظهور حضرت حجت ارواحنا له الفداه مقدمه‌ای ازبرای رجعت و سپس قیامت خواهد بود.

معانی ایام‌الله درون تفاسیر قرآن

تعبیر ایام‌الله که درون قرآن کریم به‌کار رفته هست، به‌چه‌معناست؟ مگر روزی وجود دارد که درون مالکیت خداوند نباشد؟

درون قرآن کریم ایام‌الله به‌معنای روزهای خدا به‌کار رفته و می‌فرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ؛ درون حقیقت، موسی را با آیات خود فرستادیم [و به وی فرمودیم] که قوم خود را از تاریکی‏ها به‌سوی روشنایی بیرون آور و روزهای خدا را به آنان یادآوری کن که قطعاً درون این [یادآوری] ازبرای هر شکیبایِ سپاسگزاری عبرت‏ها هست.»، همچنین درون سوره جاثیه درون این باره می‌فرماید: «قلْ لِلَّذینَ آمَنُوا یَغْفِرُوا لِلَّذینَ لایَرْجُونَ أَیَّامَ اللَّهِ لِیَجْزِیَ قَوْمًا بِما کانُوا یَکْسِبُونَ؛ به کسانی که ایمان آورده‏‌اند، بگو تا از کسانی که به روزهای [پیروزیِ] خدا امید ندارند درگذرند، تا [خدا هر] گروهی را به‌[سبب] آنچه مرتکب می‏‌شده‏‌اند به مجازات رساند».

معلوم هست همه روزها از آن خداوند متعال هست، همان طور که همه مکان‌ها درون تصرف حضرت حق بوده و خداوند مالک تمام وقت‌ها و مکان‌ها هست. ولی درصورتیکه مشاهده می‌کنیم که مکانی مانند بیت‌الله الحرام عنوان بیت‌الله عنوان گرفته، به این دلیل هست که شأن و منزلت آن جایگاه معلوم شود. بنابراین عبارت «ایام‌الله» نیز اشاره به شأن و منزلت وقت‌های خاصی دارد که آن را از سایر وقت‌ها ممتاز کرده هست.

سه روزی که از آن خداوند هست

چه‌ویژگی ممتازی ازبرای این ایام وجود دارد که خداوند آن را به خودش نسبت داده هست؟

درون مورد ایام‌الله معانی و تفسیرهای گوناگونی شده هست؛ عده‌ای گفته‌اند قصد از ایام‌الله روزهایی هست که حکم خدا اجرا شده و خداوند مردم سرکش را عذاب کرده و به‌جای آن‌ها به صالحان حکومت داده هست. عده‌ای هم ایام‌الله را روزهایی دانسته‌اند که یکی از دستورات خدا انجام شده و درون زندگی انسان درخشش و تأثیر خاصی داشته هست.

کنار این‌ها، درون روایت مستندی از امام محمد باقر علیه السلام نقل شده که فرمودند: «اَیَّامُ اللّهِ ثَلاثَةٌ یَوْمُ؛ یَومُ القائِمُ وَ یَوْمُ الرجعةِ وَ یَوْمُ الْقِیامَةِ» به این معنی که «ایام الله سه روز هست: روزی که قائم آل‌محمد علیهم السلام قیام می‌کند، روز رجعت و روز قیامت.»، این حدیث که منبع ها معتبری ازجمله کتاب خصال و معانی الاخبار ثبت شده، نشان‌دهنده عظمت و شأن ظهور حضرت حجّت عجّل اللِه تعالی فرجه الشریف دارد.

بهشت و جهنم، منازلی درون جهت راهنمایی انسان به‌سوی خداوند

با این تعبیر که ایام الله به روزهایی نسبت داده شود که نعمتی از سوی خداوند به انسان‌ها داده شود، بسیار زیاد هست. روزهای میلاد اهل‌بیت علیهم السلام، روز مبعث، روز غدیر و بسیاری ایام دیگر را می‌توان مصداق این تعبیر دانست. ولی به چه دلیل امام باقر علیه السلام به‌طور معلوم این سه روز به این معنی روز ظهور، رجعت و قیامت را به‌عنوان ایام الله نام گذاشته‌اند؟

می‌دانیم که همه موجودات ازجمله ما، انسان‌ها، سیر تکاملی داریم که مقصد همه ما خداوند متعال هست و هر کسی به‌قدر ظرفیت و درک خودش تلاش می‌کند بتواند ناظر اسماء و صفات حضرت حق باشد، درون این باره آیات متعددی عنوان شده هست، مانند اینکه می‌فرماید: «یَا أَیُّهَا الْإِنْسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَى رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِیهِ؛ ای انسان! به‌درستی که تو درون مسیر پروردگارت تلاش می‌کنی و بالاخره وی را ملاقات خواهی کرد.»، و یا درون سوره شوری می‌خوانیم: «أَلَا إِلَى اللَّهِ تَصِیرُ الْأُمُورُ؛ آگاه باشید و بدانید که رجوع تمام امور (عالم آفرینش) به‌سوی خداست.»، بنابراین سیر عالم هستی به‌سمت توحید هست و همه باید اهل «لا اله الا الله» باشند، بر همین اساس می‌توان گفت روز قیامت، روزی هست که خداوند جلوه می‌کند و بهشت و جهنم به‌منزله منازلی هستند که ما را به‌سوی خدای متعال راهنمایی می‌کنند، چون مقصد اصلی همه ما، لقای خدای متعال هست.

با این توضیحات چگونه ظهور امام وقت علیه السلام و قیام آن حضرت، جهان را به‌سمت چنین مقصدی راهنمایی می‌کند؟

ظهور اسماء و صفات الهی از طریق حاکمیت امر خداوند ممکن می‌شود. حاکمیت امر خداوند همان هست که درون قیامت به‌طور کامل شاهد آن خواهیم بود. درون حالی که امروزه درون دنیا می‌بینیم که انسان‌ها به فرمان خداوند سر نمی‌گذارند و تابع امر الهی نیستند.

رابطه ظهور امام وقت علیه السلام با موضوع رجعت و رستاخیز

به چه دلیل احتیاج به ظهور امام وقت علیه السلام هست؟ مگر نمی‌شد بدون قیام آن حضرت، وارد عرصه قیامت شویم؟ درواقع می‌خواهیم بدانیم چه رابطه‌ای میان ظهور، رجعت و قیامت وجود دارد که هر سه را کنار یکدیگر به‌عنوان ایام الله می‌دانیم؟

قیامت احتیاج به داشتن زمینه‌هایی دارد که کسی به‌سادگی امکان ورود به آن را ندارد، چون آن عالم متکامل هست و احتیاج هست حتی جسم ما تغییر کرده و پیش‌زمینه‌هایی داشته باشد تا امکان ورود به صحنه قیامت را داشته باشد، ازجمله اینکه جسم قیامتی دچار خواب، پیری و بیماری نمی‌شود، درون حالی که جسم ما درون این دنیا دچار چنین عارضه‌هایی می‌شود. زمانی جسم باید دارای چنین ویژگی‌هایی باشد، معلوم هست که روح دارای مراتب بالاتری هست.

بروز ولایت و حاکمیت خداوند متعال درون عرصه قیامت، لازمه دو مرحله هست که شامل ظهور حضرت قائم علیه السلام و رجعت می‌شود، درواقع ظهور مقدمه‌ای ازبرای رجعت و سپس قیامت هست.

بروز عدل الهی درون دوران ظهور

مگر ظهور چه‌ویژگی‌ای دارد که انسان را ازبرای حضور درون عرصه قیامت آماده می‌کند؟ چه وجوه مشترکی میان این دو وجود دارد؟

درون وقت ظهور امام وقت عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف، زمین پر از عدل و داد می‌شود. این اتفاق همان چیزی هست که درون عرصه قیامت با گستردگی بیشتری روی می‌دهد، درواقع انسان درون وقت ظهور، شاهد جلوه‌گر شدن عدل الهی خواهد بود و به این صورت زمینه ازبرای درک مفاهیم جلوه‌گر شدن عدل درون دوران رجعت و رستاخیز را خواهد داشت. البته افرادی که این دو مرحله را نگذرانند، درون برزخ چنین رشدی را دریافت خواهند کرد.

به این ترتیب هست که ظهور و رجعت درون سیر «انا الیه راجعون» تعریف می‌شود؟

بله. یکی از تفاوت‌های شیعه با ادیان و مذاهب دیگر درون مسئله منجی و آخرالزمان، همین نکته هست. تمام ادیان ازجمله مسیحیت، یهودیت، زرتشتی‌ها و فرقه‌های مختلف مسلمان‌ها به ظهور منجی درون آخرالزمان اعتقاد دارند. ولی شیعیان ظهور را درون راستای آمادگی ازبرای قیامت تحلیل می‌کنند، درون حالی که دیگران چنین رویکردی ندارند.

حیات طیبه درون سایه ظهور امام وقت علیه السلام

بر همین اساس هست که درون دوران ظهور امام وقت علیه السلام، تمام استعداد بشریت به‌طور کامل به فعلیت می‌رسد. چنان‌که مقام معظم رهبری به نکته ظریفی درون این باره اشاره فرموده‌اند، مبنی بر اینکه گاهی افراد تصور می‌کنند وقت ظهور آخر تاریخ هست، درون حالی که از آمدن امام وقت علیه السلام تازه حیات انسانی شروع می‌شود. زمانی درست به این نکته فکر می‌کنیم، از خودمان می‌پرسیم که؛ مگر امروزه درون دنیا حیات انسانی برقرار هست؟ توحش درون قالب مدرنیسمی که انسان و شخصیت وی لگدکوب می‌شود، هیچ ربطی به حیات انسانی ندارد.

امام وقت علیه السلام چگونه این عالم پر از توحش و دور از اخلاق و انسانیت را به حیات طیبه انسانی می‌رسانند؟

درون روایتی به‌نقل از امام باقر علیه السلام آمده هست که فرمودند: «اذا قام قائمنا وضع الله یده علی رؤوس العباد فجمع بها عقولهم و کملت بها احلامهم؛ هنگامی که قائم ما قیام کند خداوند دستش را بر سر بندگان می‌گذارد و عقل‌ها را با آن جمع کرده و افکارشان با آن تکمیل می‌شود.»، به این ترتیب کینه از قلب‌ها می‌رود، این همان حیات انسانی هست که درون دوران ظهور روی می‌دهد.

از سوی دیگر از آنجایی که ظرفیت این دنیا محدود هست، درون دوران ظهور اسماء و صفات الهی به‌قدر ظرفیت همین دنیا بروز پیدا می‌کند. درون حالی که جلوه تام و کامل آن را درون قیامت مشاهده خواهیم کرد، به‌عنوان مثال درهای برکت آسمان و زمین به‌روی مردم باز می‌شود. امروز می‌بینیم که برکت و رحمت به‌روی انسان‌ها بسته می‌شود چنان که درون دعای فرج می‌خوانیم: «و ضاقت الارض و منعت السماء»؛ نه زمین برکت‌های خود را ازبرای مردمی که مشغول گناه هستند، آشکار می‌کند و نه آسمان، درصورتیکه هم آسمان چیزی دهد گاهی به‌صورت بلا می‌دهد، درون حالی که درون دوران ظهور، درهای آسمان و زمین به‌روی مردم باز می‌شود.

با این توضیح، ما درون دوران خشم و غضب الهی زندگی می‌کنیم. درست هست که عده‌ای گناهکار هستند، به چه دلیل درهای برکت و رحمت آسمان به‌روی مردم بی‌گناه هم بسته می‌شود؟

غضب الهی به‌دلیل گناه مردم هست، مردمی که درون سراسر زمین زندگی می‌کنند و به امر خالق و پروردگار خود تسلیم نمی‌شوند، چون اکثریت مردم از ولی خدا و امام وقت خود روی برگردانده‌اند، خداوند هم به این مردم غضب می‌کند. جلوه‌ای از غضب خداوند درون غیبت امام وقت عجّل اللّه تعالی فرجه الشریف بروز پیدا کرده هست. زمانی خداوند بر مردم غضب کرد، آن حضرت سال‌ها درون غیبت به‌سر می‌برد. به‌جای اینکه مردم از تربیت آن حضرت بهره‌مند شوند، خودشان را از این برکت و رحمت محروم می‌کنند.

مصاحبه از: مریم مرتضوی

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *