جبارآذین: سینمای کودک درون طول سال باید رونق داشته باشد/ هنرمندان پیشکسوت منزوی شده‌اند- اخبار فرهنگی – اخبار تسنیم

به گفته خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، درون روزهای پایانی جشنواره کلیپ کودک و نوجوان اصفهان نقدها و انتقادات به این جشنواره زیاد شده هست. بعضی آن را مانند دیگر جشنواره‌های سینمایی متهم به اسراف و تبذیل بیت المال می‌کنند و بعضی دیگر آن را متهم به بی‌فایدگی درون کمک به رونق‌گیری سینمای کودک و نوجوان. ولی واقعیت و حقیقت امر را نمی‌توان جز درون تحقیق و تحقیق کامل و شفاف فهم کرد. باید واضح و دقیق درمورد ابعاد این جشنواره سوال کرد و جواب‌های منتقدین و مدیران فارابی و جشنواره را شنید.

یکی از منتقدین جشنواره «جبار آذین» کارشناس و منتقد قدیمی سینما هست که بعضی از نوشته‌های کوتاه وی درمورد جشنواره سبب شد تا از وی درمورد نقدهای تند و تیزی که دارد سوال شود. قصد ما فهم چرایی گله‌مندی وی از جشنواره و مدیران آن بود.

 

ضرورت جشنواره زمانی هست که سینمای پررونق کودک داشته باشیم

 

جناب جبار آذین دلیل نقدهایی که به جشنوراه کلیپ کودک و نوجوان دارید چیست؟ به نظر می‌رسد که جشنواره درون سه سال گذشته درون ایجاد سینمای بهتری ازبرای کودک و نوجوان موفقیت‌هایی بدست آورده هست ولی شما به آن منتقدید.

درون عرصه سینمای کودک و نوجوان هم اکنون دارای هنرمندان و فعالان خوب و بالنده‌ای درون این عرصه هستیم که ازبرای این سینما تلاش و کوشش می‌کنند. ولی این ناقض مشکلات اساسی که اکنون درون جشنواره کلیپ کودکان و نوجوانان هست نمی‌باشد.

درست هست که تلاش‌هایی درون غالب کارها و فعالیت‌های هنرمندان و مدیران محترم  ازبرای آنکه نشان بدهیم سینمای کودک هم اکنون زنده هست صورت می‌گیرد ولی واقعیت آن هست که جشنواره کلیپ کودک و نوجوان کشور که جزو معتبرترین جشنواره‌های کشور و منطقه بود، درون دو دهه گذشته و به ویژه ده سال گذشته چنان دچار رکود و سقوط شد که ناگزیر کلیپ‌های دیگر با حضور عناصری که هیچ ربطی به سینمای کشور و کودک نداشتند درون این زمنیه ورود کردند و هنرمندانی که پیشتر درون زمینه تولید فعال بودند خانه نشین شده و منزوی گردیدند.

دلیل اصلی این انزوا درون واقع عدم شناخت درست هنرمندان این عرصه و همینطور مدیریت کارشناسی نشده جشنواره کودک و سینما و تولید آن حوزه هست. دلیل دیگر این اتفاقات این هست که چون سینمای کودک یکی از شاخه‌های اصلی کشور هست و اداره سینمای کشور مدت وقت‌ها هست که از جایگاه تخصصی و فرهنگی خود فاصله گرفته و عناصری به عنوان مدیران سینما و کرسی داران سینما و مجموعه‌های آن شده‌اند که دارای پیشینه فرهنگی نیستند و اصلا درون مورد سینما تخصص ندارند. بدیهی هست که کسانی که سینما را نمی‌شناسند و نگرش‌های آنان غالبا ابزاری و درون جهت فعالیت‌های سیاسی و… هست، درون عمل ما شاهد آن می‌شویم که جشنواره‌ معتبر و قابل احترام کودک از حرکت بایستد و تبدیل به یک جشنواره مرده بشود.

به این معنا مرده، که جشنواره این نیست که شما با صرف خرج‌های میلیاردی و زرق و برق و دعوت مهمان‌های خارجی به ضرب پول بخواهیم حرکتی را انجام بدهیم، این جشنواره نیست. زمانی ضرورت جشنواره احساس می‌شود که ما سینمای کودک داشته باشیم؛ درون حالی که نداریم. زمانی چنین سینمایی نداریم از نظر منطقی و عقلی بی معنی هست.

جشنواره باید آوردگاه مقابله فرهنگی باشد

درصورتیکه قرار هست جشنواره‌ای برگزار شود و کلیپ‌های مختلفی درون آن شرکت کنند جشنواره باید به نوعی آوردگاهی بشود ازبرای محاسبه و مقابله فرهنگی. زمانی دست ما درون تولید انبوه خالی هست ازبرای مقابله با تولیدات خارجی حرفی ازبرای گفتن نداریم. درون واقع با این جشنواره ما خرج بیهوده و مهمان گیم کرده‌ایم. درون این صورت هیچ نوع تاثیری درون رشد و جهت دهی به سینمای کودک نداشته‌ایم.

 

درون دهه ۶۰ کسانی درون این سینما فعال بودند که اکثرا درون این زمینه کار نمی‌کنند؛ به چه دلیل؟ آقای تابش مدیر محترم فارابی و دبیر جشنوراه کلیپ فجر باید بروند سراغ این عزیزان که به چه دلیل کار نمی‌کنند و میدان ازبرای اینها باز نیست؟ به چه دلیل تنها یک عده خاصی که مورد لطف و عنایت هستند می‌توانند کلیپ تولید کنند. نگاه تک سویه به سینمای کودک سبب می‌شود که چیزی تحت عنوان سینمای کودک نداشته باشیم و آنچه که تحت عنوان جشنواره داریم جشنوراه کودک نیست یک دورهمی هست که درون مدت وقت محدودی برگزار می‌شود و تمام می‌شود و خارجی‌ها هم با کادو راهی می‌شوند. نتیجه آنکه آش سینمای کودک همین خواهد بود که شاهدش بودیم. همانصورت که گفتم منکر تلاش‌های دست اندرکاران سینمای کودک نیستم ولی اینها استثنا هستند که زیر قاعده کج مدیریت‌های سینمایی و انحراف‌هایی که درون سینمای کودک شده محو و نابود می‌شوند.

ولی آقای جبار آذین یکی از کارکردهای جشنواره می‌تواند این باشد که بازار سینما را ازبرای یک سال پیش رو گرم کند و به آن جهت دهد. از این جهت جشنواره کلیپ کودک و نوجوان هم می‌تواند چنین کارکردی داشته باشد و به گرم کردن بازار تولید و اکران سینمای کودک کمک کند. نظر شما چیست؟

درون طول سال باید چنین مدیریتی اعمال شود تا سینمای کودک رونق بگیرد. به این معنی سینماگران کودک مورد حمایت قرار بگیرند و تشویق بشوند چه مادی و معنوی. درون این صورت ما شاهد تولیدات بهتری و بیشتری خواهیم بود نه اینکه ۱۲ کلیپ درون یک جشنواره داشته باشیم. درحالی که باید زمانی که جشنوراه برگزار می‌شود ۳۰ یا ۴۰ کلیپ ایرانی شرکت کند نه با این تعداد کم. مشکل آنجا هست که درون طول سال مسئولین سینما چندان فعال نیستند و تا نزدیک جشنواره می‌شوند تند تند یک برنامه‌ بزرگی تحت عنوان جشنواره علم کنند.

سر مسیر بعضی از سینماگران کودک سنگ‌اندازی می‌شود

بله درون طول سال درصورتیکه واقعا به سینمای کودک توجه میشد نتیجه فرق می‌کرد. حتی نه درون سال‌های نه چندان دور سینمای کودک به طور ویژه فعالیت داشت و تسهیلات بسیار خوبی ازبرای قشرهای کودک و نوجوان فراهم شده بود که می‌توانست ارتباط خوبی میان سینماگران کودکان و نوجوان با آن‌ها برقرار کند. پس چه درون عرصه فیلمنامه نویسی و تولید تهیه کننده‌ها و نویسندگان انگیزها و دلیل بیشتری ازبرای همکاری داشتند. ولی امروز با اکثر آنان که صحبت می‌کنید می‌گویند که یا فیلمنامه‌های ما را تایید نمی‌کنند یا پول نمی‌دهند و سنگ اندازی می‌کنند یا می‌گویند که باید درون کلیپ شما سهیم بشویم یا فلان تهیه کننده با شما باید همکاری کند.

 

تعداد زیادی از کلیپ‌های سینمای کودک که درون حال تولید  و اکران هست درون واقع ازبرای کودک یا درون راستای تفکر کودک نیست و بیشتر سمت و سوی گیشه دارند و اغلب آنها ازبرای سرگرمی و کسب سود هستند یا قصه تکراری دارند و دچار ضعف‌های مفرط هستند.

 

خوب اینها عواملی هست که مسیر رشد سینماگر را هموار نمی‌کند بلکه مانع ایجاد می‌کند به هرحال درصورتیکه قرار هست که ما یک جشنوراه کاملا مستحکم و قوی جهانی داشته باشیم باید پیشتر درون طول سال به همت هنرمندانی که واقعا دغدغه سینمای کودک و نوجوان دارند این سینما رونق بگیرد و درون جشنواره درون رقابت با کلیپ‌های خارجی رقابت کنیم و بدرخشیم. نه اینکه تنها یک برنامه چند روزه مسیر بندازیم و درون شعر و شعار شلوغ کاری کنیم. شعار درون جامعه ما خوصوصا کودک بدرد نمی‌خورد بلکه عمل مفید با اهمیت هست، اینکه درون سال چه تعداد کلیپ خوب ساختیم و ازبرای سینمای کودک کار قابل قبول انجام داده باشیم.

فارغ از بحث جشنواره، کلیپ‌های زیادی درون سال قبل داشتیم حتی تا ۲۰ میلیارد فروش آنان عنوان شده هست که رقم خوبی هست. آیا درمورد سینمای کودک معتقدید کمی اوضاع بهتر شده و دلیل آن چیست؟

قسمت اعظم سینمای کودک که دارد تولید می شود با همت قسمت خصوصی و سرمایه هنرمندانی هست که مستقل‌اند. به این معنی درصورتیکه تعداد فیلمها درون سال ۶ تا باشد قطعا ۵ تا از آنان کار قسمت خصوصی و درون خارج از فضای  دولتی و ارگانی ساخته شده هست. دلیل دیگر موفقیت و رشد مالی خوب سینمای کودک انیمیشن سازی هست. ما درون حوزه انیمیشن سازی شاهد پیشرفت چشمگیری درون کشور هستیم. تعدادی از کلیپ‌هایی که درون این قسمت ساخته شده هست قابل عرضه و رقابت درون جهان هستند. ما درون این زمینه صاحب دانش شدیم و دوستان ما تخصص های خوبی را کسب کرده‌اند و حرف‌های خوبی را به جامعه جهانی ارائه میکنند.

ولی متاسفانه تعداد زیادی از کلیپ‌های سینمای کودک که درون حال تولید  و اکران هست درون واقع ازبرای کودک یا درون راستای تفکر کودک نیست و بیشتر سمت و سوی گیشه دارند و اغلب آنها ازبرای سرگرمی و کسب سود هستند یا قصه تکراری دارند و دچار ضعفهای مفرط هستند. همه اینها نشان از آن دارند که علی رغم نیت خوب سازندگان آنان، این آثار سینمایی کمکی به ارتقای دانش و بینش سینمای کودک و نوجوان نمی‌کند. این تولیدات جزو محصولات متوسط هست و جای بیشتر آثار غنی تر و جدی ما درون پرده سینمای کشور ما خالی هست.

 

 راههای تعامل و همفکری و همسویی ازبرای اهالی فرهنگ و هنر همیشه باز هست. درصورتیکه به راستی قرار هست درون سینمای کودک و نوجوان و حتی تمام سینما ما شاهد تحول اساسی باشیم لازم این هست که تغییر درون نحوه نگرش مدیران کنونی سینما رخ دهد. این عزیزان باید درون وهله اول صاحب نگاه کارشناسانه و عملکردهای تخصصی بشوند و اعتماد و اطیمنانی کسب کنند تا هنرمندان ما بتوانند با فراغ بال دست‌های خود را درون دست‌های مدیران گذاشته و به مدد یکدیگر سینمای کودک را که شاخصه رشد و پرچمدای آن دست هنرمندان انیمیشن‌سازی هست را به حرکت درآوند. تا زمانی که ساختار سینمای کودک و مدیریت آن اصلاح شود هرچه هنرمندان ما پیاده بدوند به سرمنزلگاه مقصود نمیرسند. بلکه از ریشه باید کار درست شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *